Jiří Sojka - ve Francii jsem se nakonec nesvezl ...

Jiří Sojka - Ve Francii jsem se nakonec nesvezl ...

Rok se s rokem sešel, české rally šampionáty jsou již také za námi, a tak jsem u kávy vyzpovídal Jirku Sojku o jeho sezóně 2012. V minulém rozhovoru se měl Jirka Sojka vydat na závody do Francie, ze kterých bohužel sešlo, ale o to víc jsme ho měli možnost vidět u nás doma, v Čechách. Se Suzuki Ignis Sport se svezl v několika závodech Mediasport MMČR v rally i v Timeseal MČR ve sprintrally. Začněme tedy popořádku a to Francií, o které píše samotný nadpis tohoto rozhovoru.

Jirko, v letošní sezóně jsi měl v plánu objevit se na několika závodech ve Francii. Proč jsi tam nestartoval?
„Odpověď je velice jednoduchá. Týden před Rallye Lyon Charbonnieres se jela Rally Vrchovina, kde jsem auto rozbil a nebylo v našich silách dát ho dohromady. Mrzí mě to, protože jsem to slíbil Dominiquovi Laurentovi. Ve Francii bylo zaplacené startovné, doprovod byl připravený a měl jsem být jediným cizincem na startu. No snad někdy příště.“

Ale sezóna pro tebe začala už v lednu v Rakousku?
„Začali jsme hned úvodem roku na rakouské Jänner Rallye. Mám to od dílny do centra soutěže ve Freistadtu, co by kamenem dohodil, navíc se jedná o zimní soutěž. Letos jí ale provázelo proměnlivé počasí od ledu a sněhu až po mokrý asfalt. Měnící se povětrnostní podmínky mi nevadily, ale chyběly mi sněhové bariéry, o které bych mohl auto v zatáčkách opřít. Na místě spolujezdce seděl Ondra Koubek. Bohužel nám nebylo přáno dojet do cíle. V sobotu hned na čtvrté rychlostní zkoušce jsme trefili telegrafní sloup. Stalo se to na místě, ve kterém měly problémy i jiná auta. Jenže oni sloup minuli, nám se to nepodařilo ... Do cíle vložky jsme ještě dojeli, ale dál se pokračovat nedalo, protože byl hnutý celý předek a naražené rameno.“

Pak následovala pauza a první letošní start na domácí soutěži. Navíc opět s jiným spolujezdcem?
„Na Rally Vrchovina jsem odstartoval s Jindřiškou Žákovou, která nikdy žádnou soutěž nejela. Aby pochytila základy práce spolujezdce, tak jsme spolu třikrát projeli bývalou rychlostní zkoušku Netřebice. Moc se jí to líbilo, a tak jsme vyrazili na Vrchovinu. Závody skončily bohužel opět havárií. Navíc hned na úvodní rychlostní zkoušce, takže se toho Jindřiška moc nenaučila. Naštěstí jí to neodradilo a těšila se na další soutěže. Hned po havárii, když jsem se Jindřišky ptal, jestli je v pořádku, tak kývla a smutně se zeptala, jestli už je konec.“


Další soutěží byly Lužické Hory?
„Na Rally Lužické Hory se těšila hlavně Jindřiška, protože se na Vrchovině moc nesvezla. Hned na první rychlostní zkoušce jsme ale měli docela velikou „krizovku“, po které se Jindřiška přiznala, že se bojí. Zvolnil jsem na dalších erzetách a poprvé letos viděl cíl soutěže. Dojeli jsme bez dalších problémů na 2. místě ve třídě 9.“

Pak přišel třetí sprint v řadě, kterým byla Kopná?
„Hlavním úkolem na Kopné bylo neublížit autu. Hned po Kopné se totiž jela domácí Rallye Český Krumlov. Tomu jsme podřídili vše a jeli opatrně. Soutěž je to velice obtížná, navíc byla ještě těžší kvůli proměnlivému počasí. Poslední měřené testy první sekce jsme jeli ve velkém dešti na suchých gumách. V cíli jsme byli na třetím místě ve třídě 9, což si myslím, že byl moc pěkný výsledek. Navíc zde startuje spousta domácích jezdců na silnějších Hondách, kteří skvěle znají místní rychlostní zkoušky.“

Domácí 40. Rallye Český Krumlov měla být tvým vrcholem sezóny 2012?
„Rallye Český Krumlov je pro nás domácí soutěž, kde máme spousty fanoušků. Krumlov jsem odjel s Ondrou Koubkem, protože Jindřiška ještě neměla mezinárodní licenci a nemohla tedy startovat. V pátek jsme začali opatrně čtvrtými časy, protože jsem chtěl, aby mě moji fanoušci viděli co nejvíce. Věřil jsem si na nočních rychlostních zkouškách, což dokazoval nejrychlejší čas ve třídě 9 na RZ 6, kterým byl Rožmitál. Nejvíce mi ale v pátek seděl Svatý Jan. Proto mě velice mrzelo zrušení prvního průjezdu po havárii Přibyla. Ve druhém jsem proto do toho šel naplno a hned z toho byla veliká krize za Soběnovem v rychlé pasáži před kosou na Bídě. Z problémů nás dostaly kvalitní pneumatiky Hankook, na kterých závodíme. Pak jsem už ubral a druhý průjezd Svatým Janem dokončil na třetím místě ve třídě 9. V cíli mě potěšila pochvalná slova Ondry Koubka na korejské pneumatiky Hankook, protože jim i přes mé přesvědčování vůbec nevěřil. V cíli úvodní etapy Rallye Český Krumlov jsme tak byli klasifikování na průběžném třetím místě ve třídě.“

Krumlov má ale etapy dvě. Jak to probíhalo v sobotu?
„Sobotní etapa začala mou oblíbenou RZ Kohout, ze které mám ale velký respekt. Navíc se jela v tomto směru poprvé. V prvním průjezdu jsme hned zajeli druhý nejrychlejší čas ve třídě. Těšili jsme se na druhý, který jak se později ukázalo, byl náš poslední v celé soutěži. Poprvé ve své kariéře se mi totiž stalo, že byla zrušena rychlostní zkouška kvůli mně. Tímto se ještě jednou omlouvám všem, kterým jsem znemožnil svou havárií jet tuto rychlostní zkoušku na čas. Nejvíce mě ale mrzelo, že jsem se už druhým rokem nepodíval v ostrém tempu na RZ Lipno. Tak snad to vyjde příští rok. Hodně mě mrzí odstoupení na domácí soutěži, kde mám hodně fanoušků, kteří se už sází, jak daleko dojedu :-).“


V Krkonoších se do auta vrátila opět Jindřiška Žáková?
„Ano, bylo to tak. Opět ale šlo o „povedenou“ soutěž, protože technické problémy našeho Suzuki Ignis Sport začaly již před samotným startem. Auto jsme sundali z podvalníku se zablokovanou špérou. Zřejmě to byl ještě následek krumlovské havárie. Auto bylo v každé zatáčce těžko ovladatelné a musel jsem se s ním stále přetahovat. Aby toho nebylo málo, tak nám ještě odešla táhla řazení a šlo řadit pouze jedničku, trojku a pětku. Auto se nám ale podařilo dostat do cíle, kde z toho bylo k našemu milému překvapení třetí místo ve třídě 9.“

Další premiérou pro Jindřišku byly Hustopeče?
„Do Hustopečí jsme se moc těšili. Pro Jindřišku to byla premiéra na dvoudenní soutěži v rámci Mediasport MMČR v rally. Navíc se závod odjel za hezkého počasí. Měli jsme nádherné ubytování, protože v penzionu měli bazén a navíc hned vedle něj byl vchod do sklípku. V Hustopečích jsme neměli skoro žádné technické problémy. Jen nám v jedné rychlostní zkoušce auto přestalo ve vysoké rychlosti brzdit. Shořeli nám totálně brzdové destičky na přední nápravě. Ale ani tato prekérní situace nám nezabránila spatřit cíl této pěkné soutěže a už se těšíme na další ročník.“

Pak přišel další sprint v Kostelci?
„Na start v Kostelci jsme se s Jindřiškou opět moc těšili, protože jsme tu oba startovali poprvé. Ale už třetí rychlostní zkouška pro nás znamenala konec, protože jsme o něco utrhli levé přední kolo. Nevím, jestli to byla technická závada nebo jsme něco trefili, ale kolo se nám zablokovalo, auto se stalo neovladatelným a skončili jsme ve stoce. Poděkování patří hlavně divákům, kteří nám pomohli auto vyprostit a dát ho mimo trať rychlostní zkoušky, která tak mohla pokračovat.“

Pak následovala letní pauza?
„Po delší přestávce jsme se vydali na start posledního závodu velkého mistráku, kterým byla opět mnou oblíbená Rally Příbram. Vždy se na tuto soutěž moc těším kvůli pěkným tratím, které mému autu vyhovují. Navíc bydlíme v penzionu, který se nachází přímo u tratě rychlostní zkoušky v obci Smolotely. Úvodní, netradičně až sobotní etapu, jsme nezačali nejlépe. Hned po startu RZ 2 jsem udělal defekt, na kterém jsem absolvoval celou rychlostní zkoušku. Tím jsme se bohužel propadli až na úplně poslední místo. Motivovalo mě to ale ke stíhací jízdě s cílem dostat se v cíli etapy až na bronzovou příčku ve třídě 9, což se nakonec povedlo. V neděli byl očekáván déšť, tak jsme se moc těšili, protože by se smazal výkonový rozdíl mezi naším Suzuki a silnějšími Hondami, a tím jsme mohli být v celkovém pořadí třídy 9 na ještě lepším místě. Bohužel nám hned na první nedělní vložce praskl čep ramene a byli jsme nuceni auto odstavit.“

Příbram měla být poslední soutěží v roce 2012?
„Po Příbrami jsme měli ještě startovat na Rally Bratislava a na Mikuláš Rallysprint ve Slušovicích. Rally Bratislava byla ale zrušena z organizačních důvodů. Mikuláš Rallysprint Slušovice byla nakonec také zrušena, takže Příbram byla mou poslední soutěží v sezóně 2012.“


Konec roku se rychle blíží, stejně jako start nové sezóny. Chystáš nějaké překvapení?
„Příští rok? Jak jsem sliboval již minulý rok, tak bych se měl objevit v následující sezóně na tratích rychlostních zkoušek s novým autem. Zasvěcení již vědí, že se v mojí dílně pracuje ve dne v noci na novém autě, které jsme přivezli z Francie. S tímto autem se ale v Čechách objevíme až na Rallye Šumava, protože Jänner Rallye pojedeme s osvědčeným Suzuki Ignis Sport. V minulých sezónách se na vedlejší sedačce střídala spousta spolujezdců. V sezóně 2013 bych vše chtěl odjet s Jindřiškou Žákovou.“

Prozradíš, o jaké auto půjde?
„Jaké auto to bude? Jelikož mým velkým partnerem je Suzuki Autostart České Budějovice, mohu jen prozradit, že půjde o jeden z modelů značky Suzuki ... :-). Spolujezdcem pro sezónu 2013 bude opět Jindřiška Žáková. A jaké závody pojedeme? Na sezónu 2013 máme velké plány, které ale přímo souvisí s dostatkem tolik potřebných financí. Nebudu jmenovat jednotlivé závody, ale chtěli bychom se svézt jak v Čechách, tak v zahraničí.“

A pár slov na závěr?
„Tímto bych chtěl poděkovat svým partnerům Suzuki Autostart České Budějovice, Derpal logistik s.r.o., Jouza Union Kaplice, PH autodíly a kamarádům, kteří mě podporují a nemají to se mnou vůbec lehké ... Všem popřát hlavně hodně zdraví a štěstí v novém roce 2013. Všem fanouškům ještě prozradím naše internetové stránky, které jsou http://www.sojkaauto.wz.cz.“

Děkuji za rozhovor.


Dalibor Benych
AMK Rallye Český Krumlov

Foto: Dalibor Benych, Jiří Sojka
[Zpět]